Wywiad

Panie Kolodziej, w Universal Transport odpowiada Pan za obszar IT. Proszę nam coś opowiedzieć o Pańskiej dotychczasowej drodze zawodowej.

Ukończyłem studia w zakresie informatyki ekonomicznej w polskich Katowicach i w Paderborn.  Najpierw pracowałem jako kierownik działu informatycznego w dużym przedsiębiorstwie zajmującym się dostarczaniem przesyłek a następnie w firmie zajmującej się oprogramowaniem w dziale rozwoju i zarządzania międzynarodowymi projektami.  W roku 2004 współtworzyłem „Mobilne biuro” wyróżnione nagrodą za innowacje na targach Cebit.

Dokładnie przed 10 laty (uwaga redakcji:  w czerwcu 2007r.) wróciłem do branży transportowo-logistycznej zatrudniając się w Universal Transport.  Nie chciałem zajmować się już tworzeniem oprogramowania, by je potem sprzedawać, lecz aktywnie przyczyniać się do podnoszenia wydajności przedsiębiorstwa i współtworzenia procesów.  Najpierw byłem odpowiedzialny jako koordynator IT za połączenie siecią naszych oddziałów. Obecnie jestem kierownikiem naszego Działu IT.  Ja i moi współpracownicy jesteśmy po prostu odpowiedzialni za sprawy z zakresu IT i za udzielanie pomocy całemu zespołowi we wszelkich szeroko rozumianych kwestiach technicznych.  Poza tym opracowaliśmy własne oprogramowanie - „heavyNet“.

Co to jest „heavyNet“?

Oprogramowanie opracowane przez zespół naszych programistów, którego używają wszystkie nasze zakłady, oddziały i działy, i którego zadaniem jest ułatwienie i synchronizacja codziennej pracy.  Zaczęliśmy bardzo skromnie od bazy danych adresatów i dyspozytorni rozszerzając zakres zastosowania oprogramowania na kolejne obszary. Istotne znaczenie, jeżeli chodzi o praktyczne zastosowanie oprogramowania, mają informacje zwrotne otrzymywane od użytkowników. Takie informacje zwrotne uwzględniamy w dalszych pracach i w wydawanych prawie co miesiąc aktualizacjach „heavyNetu“.

Zaangażowanie pracowników bardzo sprzyja akceptacji dla systemu.  Jeżeli ktoś pracował przez 20 lat na innym systemie, który też się sprawdzał w praktyce, nie od razu zrozumie, po co przechodzi się na inny.  Dlatego kładziemy nacisk na prezentacje i szkolenia - również w formie webinariów, które nie wymagają dużego wysiłku i nie zakłócają codziennej pracy.  Jest ważne przede wszystkim również przy integracji nowych oddziałów i przedsiębiorstw.

Mógłby Pan przedstawić praktyczne korzyści płynące z „heavyNetu”?

Oprogramowanie to ułatwia nie tylko pracę w samej firmie lecz również komunikację z naszymi klientami,  którzy mogą na przykład śledzić online, gdzie znajduje się w danej chwili ich towar.  Jest to interesujące szczególnie w przypadku transportów międzynarodowych i długich tras. Aby skorzystać z tej możliwości, klient musi tylko wpisać na naszej stronie internetowej swój numer referencyjny i otrzymuje informację o aktualnej lokalizacji swoich towarów oraz wszelkie inne istotne informacje na temat transportu.

Dla samych kierowców opracowaliśmy aplikację na telefony komórkowe i tablety.  Aplikacja ta umożliwia komunikację z dyspozytorami, w przejrzysty sposób przedstawia wszelkie informacje dotyczące zlecenia oraz pozwoleń, a nawet posiada nawigację.  Poza tym gromadzi dane na temat czasów postoju i jazdy. 

Podsumowując, „heavyNet“ jest bardzo innowacyjnym oprogramowaniem, jakiego w takiej formie prawdopodobnie dotąd nie było. Oczywiście opracowanie i wprowadzenie go do użytku wiąże się z kosztami, ale w perspektywie średnio- i długoterminowej przyniesie znaczny wzrost wydajności i redukcję kosztów, z czego skorzystają również nasi klienci. 

Wróć